סרטן הערמונית

תרומתו של אפיון פרופיל גנומי בגידולים של חולי סרטן ערמונית

אנליזה גנומית מקיפה של DNA גידולי ( ctDNA) בדם של חולים עם סרטן ערמונית זיהתה שינויים גנומיים שכנגדם קיימים טיפולים מותאמים אישית

סרטן הערמונית. אילוסטרציה

פרופיל גנומי מקיף (comprehensive genome profiling - CGP) של הגידול בחולים עם סרטן ערמונית עמיד לסירוס מקבל חשיבות הולכת וגוברת בניהול ובטיפול של חולים אלה.

סרטן ערמונית עמיד לסירוס (metastatic castration-resistant prostate cancer-mCRPC) נוטה לשלוח גרורות לעצמות ולפיכך נטילת ביופסיות בממאירות זו הינה מאתגרת.

במחקר שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Clinical cancer research: an official journal of the American Association for Cancer Research, חוקרים שיערו כי ניתן לבצע CGP של DNA גידולי בדם ההיקפי (cell-free circulating DNA-ctDNA) וכי שיטה זו יכולה להוות אלטרנטיבה ל-CGP מרקמה לצורך איתור שינויים גנומיים שכנגדם קיימים טיפולים מוכווני מטרה.

במחקר בוצע שימוש בפלזמה שנלקחה מ-3,334 חולים עם mCRPC ובוצעה השוואה של השינויים הגנומיים שאותרו ב-ctDNA לבין השינויים הגנומיים שאותרו ב-CGP המבוסס על רקמת גידול. מבין כלל החולים, ל-3,129 (94%) היו רמות ברות איתור של ctDNA ול-295 חולים (8.8%) היו מוטציות בגנים BRCA1/2.

ב-CGP שבוצע על רקמה נמצא כי ל-72 מתוך 837 חולים עם דגימת רקמה היתה מוטציה ב-BRCA1/2. מתוך 72 חולים אלה, ל-67 (93%) נמצאו מוטציות ב-BRCA1/2 גם באמצעות ctDNA. יתרה מזאת,  בדיקת ה-ctDNA איתרה 100% מבין הוריאנטים המורשים (predicted germline variants).

בנוסף, בדיקת ה-ctDNA איתרה שינויים ב-BRCA1/2 אשר לא זוהו על ידי דגימת הרקמה. עוד ראוי לציון כי בדיקת ה-ctDNA איתרה שינויים רבים המנבאים עמידות לטיפול כמו גם  מוטציות ב-clonal hematopoiesis כדוגמת מוטציות בגנים ATM ו-CHEK2.

שינויים פוטנציאליים בקולטן לאנדרוגן זוהו ב-940 מתוך 2,213 חולים (42%) ובכלל זה שינויי אמפליפיקציה, מוטציות פוליקלונליות מורכבות, שחלופים ומחיקות חדשות באקסון 8.

החוקרים סיכמו כי אנליזה גנומית של דגימות ctDNA מחולים עם mCRPC מאתרת את רוב השינויים הגנומיים המתגלים באנליזה גנומית של דגימות רקמה עם רמת התאמה גבוהה בהיבט איתור מוטציות ב-BRCA1/2 ואף זיהוי טוב יותר של שינויי עמידות נרכשים.

אפיון פרופיל גנומי מקיף מדגימות ctDNA מהווה בדיקה משלימה לבדיקות מרקמה לצורך התאמת וטיוב טיפול מותאם אישית.

מקור: 

Clinical cancer research : an official journal of the American Association for Cancer Research. 2021 Feb 08 [Epub ahead of print].Hanna Tukachinsky, Russell W Madison, Jon H Chung, Ole Gjoerup, Eric A Severson, Lucas Dennis, Bernard J Fendler, Samantha Morley, Lei Zhong, Ryon P Graf, Jeffrey S Ross, Brian M Alexander, Wassim Abida, Simon Chowdhury, Charles J Ryan, Karim Fizazi, Tony Golsorkhi, Simon P Watkins, Andrew D Simmons, Andrea Loehr, Jeffrey M Venstrom, Geoffrey R Oxnard

נושאים קשורים:  סרטן הערמונית,  גרורות,  בדיקה גנטית,  מחקרים