חדשות

טיפול ב"לינפרזה" הפחית משמעותית סיכוי לחזרת סרטן השד

מחקר שהובילה פרופ' בלה קאופמן ז"ל מעניק תקווה לחולות סרטן שד נשאיות BRCA | ממצאי המחקר הוצגו בסוף השבוע בכנס הבינלאומי לאונקולוגיה ASCO ופורסמו ב-NEJM

ד"ר עינב גל-ים, מנהלת מכון האונקולוגיה ב"שיבא" ושותפה למחקר. "זה הטיפול שנרצה להציע מעתה וכבר מהיום למטופלות". צילום: דוברות "שיבא"

מתן התרופה Olaparib (שם מסחרי: "לינפרזה") כבר בשלב מוקדם מפחית בשיעור ניכר סיכוי לחזרת סרטן שד בקרב נשאיות 2/1 BRCA. כך עולה ממחקר שבו נטלה חלק מרכזי פרופ' בלה קאופמן ז"ל מ"שיבא", שנפטרה לפני כשלושה שבועות מסרטן השד ולא זכתה להשתתף בהצגת ממצאי המחקר שלשום (ו') בכנס הבינלאומי הגדול לאונקולוגיה ASCO שנערך במתכונת זום משיקגו. במקביל הופיע דו"ח מפורט עליו ב-New England Journal of Medicine.

המחקר הוכיח כי הטיפול ב"לינפרזה" החל מהשלב המוקדם של המחלה בקרב חולות סרטן שד נשאיות BRCA, השכיח בקרב יהודיות ממוצא אשכנזי, הפחית ב-42% את הסיכון לחזרת המחלה האגרסיבית.

במחקר השתתפו 1,836 נשים כולל קבוצת ביקורת, 65 מהן בישראל, כאשר בארץ בוצע בבתי החולים שיבא, בילינסון, הדסה עין כרם ואיכילוב. משתתפות המחקר היו אלו שנמצאו בסיכון גבוה לחזרת המחלה, עברו ניתוח להסרת הגידול, כימותרפיה וחלקן גם הקרנות.

משתתפות המחקר חולקו לשתי קבוצות: האחת קיבלה את הטיפול ב"לינפרזה" (כדור אחד פעמיים ביום) 12 חודשים והקבוצה השנייה פלסבו. הכוונה היתה לעקוב אחרי תוצאות הטיפול במשך עשר שנים. אולם, בעקבות התוצאות שהצטברו הורתה ועדה חיצונית עצמאית לצוות המחקר לפרסם את הממצאים לאחר תקופת מעקב של שנתיים וחצי בממוצע.

שיעורי ההישרדות של החולות שקיבלו "לינפרזה" היו גבוהים יותר בהשוואה למקבלות תרופת הדמה: מספר מקרי התמותה בזרוע המחקר שקיבלה את הטיפול היה נמוך מדי ולכן עדיין לא ניתן לקבוע מובהקות סטטיסטית. תופעות הלוואי היו זניחות ובדרגה נמוכה בלבד. המחקר הוכיח שטיפול ממוקד מטרה למשך שנה בלבד מפחית משמעותית את סיכויי הישנות המחלה. המחקר צפוי להימשך ולהשלים את המעקב אחרי החולות המטופלות במשך עשור.

בישראל שיעור גבוה של נשאיות המוטציה BRCA: אחת מכל 40 נשים ממוצא אשכנזי היא נשאית לעומת אחת מ-400 באוכלוסיה הכללית בעולם. חולות סרטן שד עם מוטציה בגן BRCA מתאפיינות במחלה אגרסיבית, בשיעורים גבוהים יחסית של חזרת המחלה גם אצל מי שאובחנה בשלב מוקדם ועברה ניתוח להסרת הגידול וכימותרפיה מניעתית.

על פי הספרות הרפואית, ב-30%-40% מהחולות עם סרטן שד מסוג הזה, המחלה עלולה להופיע שוב בפרק זמן של שלוש שנים, אפילו אם נותחו וטופלו בכימותרפיה ובהקרנות.

על פי ממצאי המחקר, הטיפול בתרופה "לינפרזה" הצליח להפחית ב-42% את הסיכוי לחזרת המחלה בקרב קבוצת החולות שקיבלו את התרופה בהשוואה לאלה שקיבלו פלסבו. 86% מהנשים שקיבלו את התרופה לא חוו חזרה של המחלה לעומת 77% בקבוצת הפלסבו. כאמור, בשל מספר מקרי המוות הנמוך, עדיין לא ניתן לקבוע מובהקות סטטיסטית.

ד"ר עינב גל-ים, מנהלת מכון האונקולוגיה ב"שיבא" ושותפה למחקר, מסרה: "ממצאי המחקר משנים את פרוטוקול הטיפול המקובל עד כה בחולות. זה הטיפול שנרצה להציע מעתה למטופלות כבר מהיום. ראינו במחקר שאצל 23% מהנשים בקבוצת הביקורת, המחלה חזרה בתוך שלוש שנים, וכשהמחלה חוזרת בתצורה גרורתית, היא כבר לא בת ריפוי. טיפול במשך שנה באמצעות התרופה הוביל לכך שהמחלה חזרה רק אצל 14%".

עוד אמרה ד״ר גל-ים: "לשברון לב כולנו, פרופ' קאופמן, שהיתה נשיאת המערך האונקולוגי בבית החולים, לא זכתה להיות איתנו בהצגת תוצאות המחקר שבו נטלה חלק כה מרכזי".

בדיווח ב-Ynet הוזכר ראיון שהעניקה פרופ' קאופמן ז"ל לפני שלוש שנים ובו סיפרה כי התרופה הזאת היא המצאה של מדענים אנגלים ועברה חבלי לידה קשים. "לפני תשע שנים, חברת אסטרהזניקה הודיעה שהיא מפסיקה את פיתוחה מחשש שאיננה יעילה. ההודעה זעזעה אותנו ואת החולות. בכנס רפואי שבו השתתפתי פגשתי את סמנכ"ל החברה לאונקולוגיה של 'אסטרהזניקה' ואמרתי לו, 'שמע, אי אפשר לעשות כזה דבר, חייבים להמשיך. אי אפשר להשאיר את החולות ללא טיפול. אנחנו יודעים שהתרופה עובדת. לפחות תאשרו לנו לתת את התרופה כטיפול חמלה'".

האישור ניתן והמחקר החל ב"שיבא" ואליו הצטרפו חוקרים נוספים מחו"ל. התוצאות הביאו לכך שהתרופה קיבלה את אישור ה-FDA.

נושאים קשורים:  פרופ' בלה קאופמן,  ד"ר עינב גל-ים,  מחקר,  חדשות,  BRCA 1-2,  סרטן שד
תגובות