חדשות

יתר לחץ דם בהריון נקשר לסיכון לשבץ של הצאצא עשורים לאחר שנולד

ממצאי מחקר מעקב נרחב: יל"ד בהריון נקשר עם סיכונים מוגברים לשבץ ולפוטנציאל למחלות לב של צאצאי האמהות אפילו אחרי גיל 40

בדיקת לחץ דם בהריון. אילוסטרציה

מחקר שהוצג לאחרונה בכנס המדעי ב"זום" שקיימה החברה האירופאית לקרדיולוגיה ESC טוען כי הצטברו ראיות רבות על שיעור גבוה של אירועי שבץ מוחי ארבעה עשורים לאחר הלידה, אצל אנשים שאמהותיהם היו עם יתר לחץ דם או עם רעלת הריון במהלך ההריון. אוכלוסיית המחקר כללה 5.8 מיליון ילדים.

ממצאי המחקר, שדו"ח עליו פורסם במכון קרולינסקה בשטוקהולם, מצביעים על כך שהפרעות יתר לחץ דם במהלך ההריון נקשרו עם סיכונים מוגברים לשבץ ולפוטנציאל למחלות לב של צאצאי האמהות שסבלו מאותן בעיות רפואיות וזאת אפילו עד הגיעם לגיל 41. עם זאת, יידרשו עוד מחקרי מעקב ותצפית כדי לאשש את התוצאות ולשפר את ההבנה בדבר המנגנונים הגורמים לכך.

מחקר קודם טען שעוברים שנחשפו להפרעות לחץ הדם של האם בעת ההריון היו בסיכון מוגבר ללידה מוקדמת, לבעיות גדילה כעוברים ולסיכונים קרדיווסקולריים כולל יתר לחץ דם, השמנת יתר וסוכרת בהמשך החיים. אבל ראיה לקשר ישיר במחלה קרדיווסקולרית חמורה היתה אז מוגבלת. המחקר החדש התמקד בסיכון לשבץ מוח ולמחלת לב איסכמית.

אוכלוסיית המחקר הגדולה היא משתי מדינות – שבדיה שבה נבדק הנושא בין 1973 ל-2014 ופינלנד בין 1987 ל-2014. כל אותם אנשים נמצאו במעקב 41 שנה מעת הלידה. הפרעות יתר לחץ דם בהריון זוהו בבירור, בכלל זה יתר לחץ דם שהחל לפני שהאישה נכנסה להריון או במהלכו ורעלת הריון שבה גם זוהו נזקים לאיברים.

החוקרים מעריכים שהסיכון למחלת לב איסכמית ושבץ הקשורים ביתר לחץ דם בעת הריון מושפע גם משנת הלידה, ממין העובר, ממומים מולדים, מגיל האם, השכלה, BMI, עישון בתחילת ההריון והיסטוריה משפחתית של מחלה קרדיווסקולרית.

מתוך 5.8 מיליון הילדים שנכללו באוכלוסיית המחקר, 218,322 (3.76%) נולדו לאמהות עם הפרעות יתר לחץ דם במהלך הריונן. 2,340 (0.04%) מהצאצאים - אובחנו כבגירים עם מחלת לב איסכמית ו-5,360 (0.09%) אובחנו עם שבץ מוחי.

החוקרים חישבו שצאצאים שנחשפו להפרעות יתר לחץ דם אימהי בעת ההריון היו בסיכון מוגבר של 29% ו-33% למחלת לב איסכמית ושבץ, בהתאמה, לעומת צאצאי האמהות ללא בעיה זאת. הקישור לכך היה עצמאי מבעיית לידה מוקדמת, בעיות בגדילת העובר. ביתר הדגשה היתה בעיית השבץ המוחי בקרב תאומים ואחאים, שגם אחריהם נערך מעקב.

עורכי המחקר סבורים שיש גם גורמים גנטיים וסביבתיים המשפיעים על הנתונים שבידיהם לגבי האחאים וייתכן שלכך היתה תרומה מרכזית לקשר שבין יתר לחץ דם הריוני ותוך רחמי לסיכון למחלת לב איסכמית ושבץ. החקרים סבורים שנדרשת סקירת ילדים לגורמי הסיכון כבר בתחילת החיים.

נושאים קשורים:  רעלת הריון,  יתר לחץ דם בהריון,  שבץ מוח,  מחלת לב איסכמית,  מחקר,  אם ועובר,  חדשות
תגובות
08.06.2021, 10:25

כתבה מעניינת תודה!
הצעת שיפור- יכול להיות נחמד אם תוכלו לצרף קישור למאמר המדובר.
תודה שוב!