מחקרים COVID-19

תרופה פסיכיאטרית זולה הפחיתה בשליש אשפוזים של חולי קורונה

במחקר שפורסם ב-The Lancet נבדקה השפעתה על חולי קורונה בסיכון של התרופה הוותיקה פלובוקסמין, המשמשת לטיפול ב-OCD ומוכרת ביכולתה להפחית דלקות

רק אחד מחולי הקורונה שטופלו בפלובוקסמין מת, בעוד שבקבוצת הביקורת מתו 12. צילום אילוסטרציה

תרופה נוגדת דיכאון זולה, פלובוקסמין, יכולה להפחית בשליש את אשפוזי חולי הקורונה נמצאים בסיכון מוגבר למחלה קשה - כך לפי מחקר שפורסם בשבוע שעבר (ד') ב-The Lancet. הערכה: ממצאי מחקר זה עשויים להכניס שינויים בהנחיות לשימוש בתרופה.

המחקר בדק את התרופה פלובוקסמין המשמשת כ-30 שנה לטיפול בדיכאון וב-OCD (הפרעה טורדנית כפייתית). אחת מתכונותיה הידועות היא יכולתה להפחית דלקות. לכן, החוקרים ניסו לבדוק אם היא יכולה גם להשפיע על תגובת הגוף להדבקה בקורונה.

כשפרצה מגיפת הקורונה נערכו כמה מחקרים קטנים בתרופה. הם הציגו תוצאות מבטיחות, אך אף לא אחד מהם היה בהיקף גדול מספיק ולכן בוצע המחקר שפורסם עתה. בעבודה זאת השתתפו רופאים-חוקרים מקנדה, ארה"ב וברזיל וכמעט 1,500 חולי קורונה מברזיל. קבוצת חולים אחת קיבלה פלובוקסמין וכמקובל, קבוצה אחרת קיבלה פלצבו.

84 מהמשתתפים שקיבלו פלובוקסמין התקשו להתמיד בטיפול והפסיקו לקחת את התרופה. חוקרים שלא קשורים למחקר הזה העלו אפשרות שעדיין לא ברור מהו המינון הנכון של התרופה עבור מטופלי קורונה. עם זאת, בקרב מטופלים שהקפידו ליטול את התרופה הוברר שהפחיתה בכשליש את האשפוזים בהשוואה למקבלי הפלצבו. התרופה גם צמצמה את התמותה: רק אחד מחולי הקורונה שטופלו בפלובוקסמין מת, בעוד שבקבוצת הביקורת מתו 12. מחיר התרופה לטיפול של עשרה ימים בארה"ב הוא ארבעה דולרים.

ד"ר דיוויד בולוור, מומחה למחלות זיהומיות מאוניברסיטת מינסוטה, מסר בתגובה שפורסמה ב"ניו יורק טיימס": "הממצאים ממש טובים. זו איננה תרופה חדשה והיא גם לא יקרה. מה שטוב בה זה שאנחנו מכירים את היבטי הבטיחות שלה". בין השאלות שנותרו פתוחות ולא קיבלו מענה במחקר היא שאלת השפעתה של התרופה על מחוסנים.

נושאים קשורים:  פלובוקסמין,  תרופה לקורונה,  תרופה פסיכיאטרית,  חדשות,  19-COVID,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
23.11.2021, 23:54

ומדוע השאלה הפתוחה צריכה להיסגר?
מורידה תמותה ב מעל 90% ?
אני הייתי שוקל לטפל בה ״ off label” כטיפול ״ חמלה״ בחולי covid 19:
אם אפשר למנוע ממטופלים למות בלי סיכון של ממש - למה לא לחמול עליהם?