• יו"ר: ד"ר ברוך קפלן
  • מזכיר: ד"ר חגי לנדוב
  • גזבר: ד"ר אריה ליפשיץ
  • חברי ועד: ד"ר להבית אקרמן
  • ד"ר ריאד קאסם
  • ועדת ביקורת: ד"ר אביקם הראל, ד"ר אילן כץ ,ד"ר דוד צמח
מחקרים

שימוש בעור דג מנטה-ריי לשחזור עור מרווח האצבעות במקרה טראומה

במחקר זה הודגם כיצד פרוצדורת הטיפול עם מתלי מנטה ריי אשר פותחה במקור לטיפול בקונטרקטורות אצל ילדים, הינה טכניקה בעלת יתרונות רבים גם אצל מטופלים מבוגרים

קונטרקטורה של עור מרווח האצבעות הראשון משפיע על תפקוד האגודל ועל יכול האחיזה. פתולוגיה זו משנה את האנטומיה הטבעית ומובילה לירידה ביכולת להשתמש ביד. שחרור ושחזור נאותים הינם הכרחיים לצורך השבת תפקוד נורמלי של היד. עקרונות הטיפול המוצלח כוללים בין היתר גם אספקה של עור אשר נקלט טוב לצורך סגירה ללא מתח ואפשור תקופת החלמה ללא בעיות. שימוש במתלים של עור דג מנטה ריי נעשה בעבר אצל ילדים, והוא מאפשר פוזיציה של עור מקומי באופן מקסימלי עם צילוק מינימלי של הצד הדורסלי. הטכניקה הינה פוטנציאלית לשימוש אצל מבוגרים עם מידה מופחתת של אלסטיות וגמישות מופחתת.

החוקרים דיווחו על מקרה של מטופל בן 36 עם קונטרקטורה חמורה של עור מרווח בין האצבעות הראשון בידו הדומיננטית. הדאגה העיקרית של המטופל הייתה אובדן יכולת התנועה של היד, יכולת אחיזה מוגבלת, ו ״חוסר יכולת ללחוץ יד כראוי״. ההיסטוריה הרפואית של המטופל הצביעה על פצע ירי בילדות המוקדמת אשר טופל באופן כירורגי באמצעות שחרור העור בין האצבעות, עם תוצאות בלתי מספקות. הרופאים המטפלים כתבו כי הם המשיכו את הטיפול על ידי שימוש במתלים של עור מנטה ריי, עם תוצאות מעולות.

החוקרים סיכמו כי פרוצדורת הטיפול עם מתלי מנטה ריי אשר פותחה במקור לטיפול בקונטרקטורות אצל ילדים, הינה טכניקה בעלת יתרונות רבים. טכניקה זו מאפשרת הארכה מספקת של העור במרווח בין האצבעות ועשויה להיות יעילה בשימוש אצל מטופלים בגיל מבוגר יותר במידה וקיים מספיק עור בריא נטול צלקות. החוקרים כתבו כי התכונות הייחודיות הללו והפוטנציאל הגלום בטכניקה הזאת הוביל לבחירה בשיטה לטיפול במקרה המאתגר אשר תואר.

מקור: 

Tsvetan Tsenkov et. al (2021) American Journal of Case Reports DOI: 10.12659/AJCR.933907

נושאים קשורים:  מחקרים,  מנטה ריי,  ניתוח מתלה חופשי,  ידיים,  שחזור,  כאב נוירופתי
תגובות