מחקרים

פיברומיאלגיה - גורם סיכון לשיעור סיבוכים גבוה יותר לאחר ניתוח אורתופדי

סקירה שיטתית העלתה כי בקרב חולי פיברומיאלגיה שעברו ניתוחים אורתופדיים נצפה שיעור גבוה יותר של סיבוכים בעקבות הניתוח. בנוסף לכך, חולים אלו הראו תוצא תפקודי נמוך יותר וסבלו יותר מכאבים בעקבות הניתוח

הכנה לניתוח אורטופדי. אילוסטרציה

פיברומיאלגיה היא תסמונת מורכבת, המשלבת מאפיינים רבים הנקשרים כמובילים לתוצאות לא מספקות מניתוחים אורתופדיים. מטרת הסקירה הנוכחית הייתה לאפיין באופן מקיף את הידע הקיים לגבי ההשלכות של פיברומיאלגיה על תוצאות ניתוחים אלו.

לצורך סקירה השיטתית, שפורסמה בכתב-העת 'Seminars in Arthritis and Rheumatism', החוקרים סרקו את מאגרי המידע MedLine ו-Web of Scienceי(WOS). החוקרים חיפשו אחר מחקרים המעריכים את ההשפעה של פיברומיאלגיה על תוצאים ממוקדי-מטופל, צריכת אופיואידים, וסיבוכים לאחר הניתוח.

בעקבות החיפוש, זוהו 519 רשומות ב-PubMed ו-507 רשומות ב-Web of Science. מתוך רשומות אלו, 27 מאמרים עמדו בקריטריוני ההכללה בסינתזה איכותנית. בהערכת איכות, 10 מחקרים דורגו כבעלי איכות טובה, 10 דורגו כבעלי איכות מתקבלת על הדעת, ו-7 דורגו כבעלי איכות נמוכה. בסינתזה האיכותנית נכללו מחקרים המדווחים על שכיחות הפיברומיאלגיה במטופלים עוקבים (consecutive patients) העוברים ניתוח אורתופדי (n = 19).

לאחר איחוד המחקרים, שיעור הפיברומיאלגיה שנצפתה במטופלים שעברו ניתוח אורתופדי בירך או בברך היה 4.1% (רווח בר-סמך של 95%: 2.4-6.8); שיעור החולים שעברו ניתוח בכתב או במרפק הייתה 10.1% (רווח בר-סמך של 95%: 5.7-17.2), ושיעור החולים שעברו ניתוח בעמוד השדרה הייתה 21.0% (רווח בר-סמך של 95%: 18.5-23.7).

בתוצאות הסקירה השיטתית ניתן לראות באופן עקבי כי פיברומיאלגיה מהווה גורם סיכון מובהק לירידה במדדים שונים לאחר הניתוח: שביעות רצון פחותה, סבלו מכאב רב יותר, תוצא תפקודי נמוך יותר, סיכון גבוה יותר לקבלת מרשם לאופיואידים, וחוו שיעור גבוה יותר של סיבוכים רפואיים וכירורגיים בעקבות הניתוח האורתופדי.

החוקרים מסכמים כי ישנה חשיבות לזיהוי מקדים של הפיברומיאלגיה במטופלים המועמדים לניתוחים אורתופדיים אלקטיביים. זיהוי הפיברומיאלגיה עשוי לעזור בהערכה טובה יותר של יחס העלות מול התועלת בניתוח, ישפר את מודעות המטופלים, וכן יסייע בצמצום אי ההתאמה בין הציפיות מהניתוח לתוצאותיו.

מקור:

D'Onghia, M., Ciaffi, J., McVeigh, J. G., Di Martino, A., Faldini, C., Ablin, J. N., Meliconi, R., & Ursini, F. (2021). Fibromyalgia syndrome – a risk factor for poor outcomes following orthopaedic surgery: A systematic review. Seminars in Arthritis and Rheumatism, 51(4), 793–803. https://doi.org/10.1016/j.semarthrit.2021.05.016

נושאים קשורים:  מחקרים,  פיברומיאלגיה,  ניתוחים אורתופדיים,  כאב כרוני
תגובות