חדשות

בתי חולים בארה"ב מפקיעים מחירים עבור תרופות נפוצות לסרטן

מחקר ב-JAMA חושף: עבור תרופה נפוצה לסרטן הערמונית והשד נגבה לדוגמה מחיר גבוה פי 7 ממחיר הרכישה | חברות הביטוח משלמות בטווח הקצר, אך בסופו של דבר החולים הם אלה שנושאים בנטל הכספי

בין היתר הופסק מחקר המציע טיפול תרופתי חדשני לסרטן. צילום: אילוסטרציה

רק חלק מבתי החולים לטיפול בסרטן בארה"ב מפרסמים את המחירים שהם גובים עבור טיפולים נגד סרטן, ובקרב בתי חולים אלה, לעתים קרובות נגבים מחירים גבוהים משמעותית עבור טיפולי סרטן בשימוש תכוף. כך עולה ממחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת JAMA Internal Medicine.

החוקרים בדקו את המחירים של 25 תרופות סרטן נפוצות ב-27 מרכזי טיפול שמפרסמים את מחירי הטיפולים, וגילו שמחירי התרופות החציוניים של בתי חולים נעים בין 120% ל-630% ביחס לסכום המוערך ששילמו ליצרני התרופות.

החוקרים גם מצאו שרוב מכוני הסרטן הייעודיים לא חושפים את המחירים שנגבים מחברות ביטוח בריאות פרטי עבור טיפולים בסרטן כפי שנדרש בתקנות שקיפות המחירים הפדרליות.

על פי הבדיקה, המחירים שונים מאוד בין בתי החולים, וקיימים גם הבדלים בין מחירים שנגבו מחברות ביטוחי בריאות פרטיים שונות באותו בית חולים. לפי החוקרים, השוני בין המחירים ממחיש שכוחו של בית החולים לנהל משא ומתן עם המבטחים השונים משפיע על מחירי התרופות יותר מאשר הסכום שבית החולים משלם כדי לרכוש את התרופות הללו.

החוקרים סבורים שהממצאים מצביעים על כך שעל מנת להפחית את הנטל הכספי על החולים הזקוקים לטיפולים נגד סרטן, יש לשנות את המדיניות כך שתמנע מבית חולים לדרוש מחירים מוגזמים על כימותרפיה.

המחקר התבסס על מחקרים קודמים שהראו שבתי חולים רבים גובים על תרופות מחיר גבוה בהרבה ממחיר הרכישה ועל מחקרים אחרים שהראו שבתי חולים רבים אינם עומדים בדרישות שקיפות המחירים, שנכנסו לתוקף בתחילת 2021.

למרות שניפוח מחירי התרופות והשירותים שבתי חולים מספקים הוא מנהג נפוץ, המטופלים המבוטחים אדישים במידה רבה למחירים הגבוהים, כי הם חושבים שהם רק משלמים השתתפות עצמית, וש"מישהו אחר" משלם את השאר. אולם למעשה, חברות הביטוח שמשלמות מחיר גבוה עבור הטיפולים האלה מעבירות את העלויות למבוטחים באמצעות פרמיות מוגדלות בעת חידוש הביטוח. אמנם חברות הביטוח משלמות את המחיר המוגזם בטווח הקצר, אך בסופו של דבר המבוטחים הם אלה שמשלמים את המחיר.

על מנת לבצע את המחקר, החוקרים אספו דו"חות על מחירי תרופות שנגבו מחברות ביטוח על ידי 61 מרכזי טיפול בסרטן בין אפריל לאוקטובר 2021. הם בדקו את המחירים של 25 הטיפולים המובילים בסרטן שניתנים בהזרקה או באינפוזיה.

מתוך 61 מרכזים, רק 44% מהם חשפו את המחירים שהם גובים ממבטחים עבור לפחות אחד מ-25 טיפולי הסרטן שנבדקו במחקר. שיעורי החשיפה בבתי החולים לתרופות ספציפיות נעו בין 21% ל-42.6%.

מבין התרופות שנבדקו במחקר, עבור התרופה לאופרוליד (טיפול לממאירויות תלויות הורמונים כגון סרטן הערמונית וסרטן השד) נגבה המחיר החציוני הגבוה ביותר (633.6%).  במרכז אחד, מחירי המשא ומתן עבור "לאופרוליד" נעו בין 692 דולר ל-3,284 דולר למיליגרם. ליותר ממחצית התרופות היו תווי מחיר חציוני העולים על 200% ממחיר הרכישה.

החוקרים סייגו שייתכן שהמחקר מעריך יתר על המידה את גובה מחירי התרופות שנגבים, שכן למרכזי הסרטן הייעודיים שנבדקו יש כוח שוק גדול יותר מבתי חולים רבים אחרים כאשר הם מנהלים משא ומתן עם חברות הביטוח. לעומת זאת, ייתכן גם שישנה הערכת חסר שכן חלק גדול מהמרכזים אינם חושפים כלל את המחירים "כדי למנוע חשש ציבורי מהפקעת מחירים", ציינו החוקרים.

לפי המחקר, ההוצאות של ארה"ב על טיפולים בסרטן גדלו מ-39.1 מיליארד דולר בשנת 2015 ל-67.5 מיליארד דולר בשנת 2019, בעיקר בשל כוח השוק של היצרנים ובתי החולים. היצרנים נהנים ממונופולים מוגבלים בזמן בתקופות של בלעדיות פטנטים והליכים רגולטוריים, ובתי החולים קובעים אז מחירים גבוהים עבור טיפולים בסרטן ממבטחים פרטיים, ציינו החוקרים.

נושאים קשורים:  תרופות לסרטן,  יוקר התרופות,  ארה"ב,  ביטוחי בריאות,  חדשות,  סרטן השד,  סרטן הערמונית
תגובות