מחקרים

מיקרו RNA להקניית רגישות מחודשת לסרטן שד עמיד

מיקרו RNA מאפשרים החזרת רגישות לגידולים שפיתחו עמידות אנדוקרינית

תאים סרטניים. אילוסטרציה

מיקרו RNAי(miRs) מווסתים את ביטוי הגנים באמצעות עיכוב התרגום (translation) של mRNA המטרה. אחת הגישות המבטיחות ביותר בתחום טיפולי הסרטן היא באמצעות חיקוי, או התנגדות, לפעולה של miRs.

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Biochemistry and Biophysics Reports', החוקרים ערכו אנליזה של פרופיל ה-miRnome של מספר שורות תאים אנושיים של סרטן שד, על מנת לקבוע את ההשפעה של השתקת קולטני אסטרוגן (ER), שהוכחה בעבר כמובילה ל-epithelial to mesenchymal transitionי(EMT) ולעידוד פלישה של הגידול.

לצורך כך, החוקרים הפיקו MicroRNA מתוך MDA-MB-231י(de novo ER-) ו-ER מושתק (acquired ER-) pII ו-IM-26 או נגזרות טרנספקציה siRNA מבטאי ERי(YS1.2) של תאי MCF7. לאחר מכן, נעשה ריצוף עמוק באמצעות Illumina NextSeq500. ה-miRnomes הושוו עם edgeR package in R ו-Venny2.1. ניבוי המטרה נערך באמצעות miRTarBase. חקיינים ומעכבים של miRs נבחרים בעלי ביטוי דיפרנציאלי הקשורים למתווכי EMT (miR-200c-3p המכוונים ל-ZEB1,יmiR-449a המכוונים ל-δ-catenin ו-miR-29a-3p) הועברו לתאי pII ולמטרות mRNA, וכן ל-E-cadherin ו-Keratin 19 (סמנים אפיתליאליים ומזנכימליים, בהתאמה), אשר נמדדו באמצעות taqman PCR.

כל שורת תאים ביטאה כ-20% מסך ה-MiRnome האנושי הידוע. נמצאה רמה גבוהה של דמיון בין שלושת קווי ה-ER שנבדקו. מתוך ה-miR המבוטאים הללו, 50-60% בוטאו באופן שונה במובהק בין קווי ה-ER- וה-ER +. טרנספקציה של miR-200c-3p מחקה לתאי pII הובילה לויסות-מטה של ZEB1 ושל vimentin, והגדילה את ה-E-cadherin ואת הקרטין 19 עם שינויים מורפולוגיים נלווים. כמו כן, נצפתה הפחתה בתנועתיות התא, המשקפת היפוך חזרה לפנוטיפ אפיתליאלי. מצד שני, טרנספקציה של pII עם מעכב miR-449a הובילה להפחתה בפלישת התאים, אך לא גרמה ל-EMT. טרנספקציה של קו תאי pII עם החקיין או המעכב של miR-29a-3p לא הובילה לשינוי בסמני ה-EMT או בפלישת התאים. מכאן, ניתן להפוך את ה-EMT המושרה על ידי אובדן תפקוד ER, באמצעות חסימה של חלק מהגנים הקשורים ל-EMT, אך לא של סתם גנים אקראיים הקשורים ל-EMT.

לסיכום, נתוני החוקרים מצביעים על כך שביטוי ה-miR המשמשים כמתווכים (באמצעות חקיינים) וכמטרות (באמצעות אנטגוניסטים של miR) לטיפולים כלליים בסרטן המתמקדים בויסות mRNA בודדים או מרובים, יכולים לשמש להקניית רגישות מחודשת לסרטן שד עמיד אנדוקרינית, באמצעות היפוך חזרה לסוג רגיש מבחינה אנדוקרינית.

מקור:

Khajah, M. A., Al-Ateyah, A., & Luqmani, Y. A. (2022). MicroRNA expression profiling of endocrine sensitive and resistant breast cancer cell lines. Biochemistry and Biophysics Reports, 31, 101316.

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן שד,  מיקרו RNA,  קולטן אסטרוגני,  תאי סרטן
תגובות