מחקרים

סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולריים לאחר התלקחות של COPD

במטא-אנליזה שנעשתה על חולי COPD נמצא כי ישנה עלייה חדה בסיכון לשבץ או לאוטם חריף של שריר הלב לאחר התלקחות של מחלת הריאות. המנגנון העומד מאחורי התופעה אינו ברור דיו

התקף לב (אילוסטרציה)
התקף לב (אילוסטרציה)

מרבית המטופלים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD) סובלים גם ממחלה קרדיווסקולרית (CV) נלווית. ישנן עדויות מצטברות המצביעות על קשר זמני בין התלקחויות של COPD ובין אירועים CV חריפים, כאשר השערות המנגנון הן עקב היפר-אינפלציה של הריאות, היפוקסמיה מוגברת ונוכחות של דלקת סיסטמית.

בסקירה שיטתית שממצאיה פורסמו בכתב העת 'Therapeutic Advances in Respiratory Disease', מטרת החוקרים הייתה להעריך את הסיכון לאירועים CV חריפים [אוטם חריף של שריר הלב (AMI), תמותה הקשורה למחלות CV], או לשבץ, בחודשים שלאחר התלקחות של COPD. בנוסף, נבדק גם הסיכון להתלקחות של COPD בחודשים שלאחר אירוע CV חריף.

החוקרים השתמשו במסדי הנתונים Medline ו-Embase על מנת לאתר מחקרים תצפיתיים אשר פורסמו לאחר שנת 2000. בקריטריוני ההכללה נכללו מחקרים על חולי COPD מבוגרים, שנחשפו או להתלקחות של COPD של לאירועים CV חריפים, אשר כלל דיווחים על תוצאי האירועים ה-CV החריפים או ההחמרה של ה-COPD. נעשה הערכה של רלוונטיות המחקרים, הסיכון להטיה ואיכות המחקרים. בנוסף, החוקרים ערכו מטה-אנליזות, תוך שימוש במודלים להשפעה אקראית, עבור כל תוצא עניין, אשר הדגימו את הסיכון היחסי המאוגם, וכן רווח בר-סמך של 95%.

בסקירה השיטתית זוהו שמונה מחקרים שונים, שבעה מתוכם שימשו למטא-אנליזות, אשר בדקו את הסיכון לאירועים CV 1-3 חודשים לאחר התלקחות של COPD. בנוגע לשבץ מוחי (שישה מחקרים), הסיכון היחסי היה 1.68 (רווח בר-סמך של 95%1.19-2.38). בנוגע ל-AMI (שישה מחקרים), הסיכון היחסי היה 2.43 (רווח בר-סמך של 95% 1.40-4.20). לא זוהו מחקרים שבדקו את הסיכון להתלקחות בעקבות אירוע CV חריף.

לסיכום, במטא-אנליזה אותה ערכו החוקרים נמצא סיכון מוגבר באופן ניכר לשבץ מוחי או לאוטם חריף של שריר הלב לאחר התלקחות ב-COPD, בתקופת זמן קצרה יחסית. אף על פי שהמנגנונים הבסיסיים מאחורי קשר זה אינם ברורים לעומקם, קיים צורך במעקב אחר חולי COPD לאחר התלקחות, וזאת בשל הסיכון לתוצאים קרדיווסקולריים. בנוסף לכך, מניעת התלקחויות עשויה להפחית את הסיכון לאירועים קרדיווסקולריים חריפים עתידיים.

מקור:

Müllerová, H., Marshall, J., de Nigris, E., Varghese, P., Pooley, N., Embleton, N., Nordon, C., & Marjenberg, Z. (2022). Assoרווח בר-סמך של 95%ation of COPD exacerbations and acute cardiovascular events: a systematic review and meta-analysis. Therapeutic Advances in Respiratory Disease, 16, 175346662211136.

נושאים קשורים:  מחקרים,  COPD,  אירועים קרדיווסקולריים,  דלקת,  אוטם שריר הלב
תגובות