• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
חדשות

השתלת קרנית מלאכותית מתאי עור חזיר השיבה ראייה לחולי קרטוקונוס

החוקרים בניסוי שנערך בשודיה דיווחו: ב-24 חודשי מעקב אחרי 20 המושתלים בקרנית מחזיר - רובם עיוורים על פי כל הגדרה - לא נצפו תופעות לוואי כמו אלרגיה או תגובה חיסונית ושופרה חדות הראייה

ניתוח עיניים. צילום: שאטרסטוק

בינואר אשתקד הודיע המרכז הרפואי בילינסון כי השתלת קרנית מלאכותית, עשויה חומר סינתטי, החזירה ראייה לבן 78 שהיה בגדר עיוור עשר שנים. ההצלחה – ראשונה מסוגה – זכתה לפרסום נרחב בכלי התקשורת בעולם, לרבות בכתבי עת מקצועיים בתחום רפואת העיניים. הקרנית המלאכותית KPro של חברת הסטארט-אפ הישראלית קורנית ויז'ן עשויה בטכנולוגיית ננו מחומר סינתטי שאיננו מתכלה והחליפה את הקרנית הטבעית שנאטמה.

מאוחר יותר, בחודש מארס השנה, הושתל בבית החולים שערי צדק בירושלים ה-EndoArt - שתל אנדותל קרנית סינתטי בעובי 50 מיקרון שהודפס במעבדת חברת הסטארט-אפ הישראלית EyeYon. ההשתלה בוצעה על ידי ד״ר לירון ברקוביץ׳, מומחה למחלות וניתוחי קרנית ופרופ׳ דוד צדוק, מומחה למחלות וניתוחי קרנית, מנהל מחלקת העיניים ב"שערי צדק", שמסרו כי מדובר בגישה ניתוחית ייחודית שמקצרת את משך ההחלמה ומשיגה תוצאות מדויקות שמונעות דחייה של השתל.

אתמול הודיעו חברת LinkoCare life Sciences האמריקאית ואוניברסיטת לינשפינג בשוודיה על הצלחה נוספת בתחום הזה: השתלת קרנית מלאכותית שמקורה מחזיר. הדיווח פורסם ב-Nature Biotechnology. שני הדיווחים ממחישים את מה שנעשה בתחום הזה במקומות שונים בעולם, בשיטות שונות ותוך שימוש בחומרים שונים ליצירת קרניות מלאכותיות להשתלה.

על פי הערכות, מדובר בשוק שגדל בקצב של 6% בשנה ומוערך שב-2031 יהיה בשווי של 45.8 מיליארד דולר לעומת כ-400 מיליון השנה. כ-12.7 מיליון בני אדם בעולם ממתינים לתרומת קרנית מתורם אנושי, רק אחד מ-70 יזכה בה.

לפי הדיווח ב-Nature Biotechnology, שצוטט אמש (ד') על ידי עידו אפרתי ב"הארץ", בניסוי עם רקמת קרנית מהונדסת שמקורה בתאי עור חזיר השתתפו 20 איש והקרנית השיבה להם את הראייה. 14 מהם היו עיוורים על פי כל הגדרה. הפיתוח החדש עשוי להפוך בעתיד לפתרון יעיל עבור מיליוני בני אדם שמאבדים את ראייתם בשל תחלואת קרנית ונדרשים כיום לתרומת איברים.

הקרנית המלאכותית שבה השתמשו בניסוי הנוכחי עשויה מחלבון קולגן שמקורו בעור חזיר והסבתו לשימוש אנושי בוצע בתנאים סטריליים מחמירים. בתהליך בניית השתל יוצב הקולגן העדין והוא נעשה חזק ושקוף. החוקרים בשוודיה ובראשם פרופ' ניל לאגאלי, מומחה בביו רפואה, דיווחו כי ב-24 חודשי מעקב אחרי המושתלים בקרנית מחזיר לא נצפו תופעות לוואי כמו אלרגיה או תגובה חיסונית ושופרה חדות הראייה.

קוטרה של קרנית טבעית הוא 12 מ"מ ועוביה כ-500 מיקרון. קרנית אנושית ניתנת לשימוש עד שבועיים מרגע שנתרמה, לעומת קרניות ביו-מהונדסות שניתנות לאחסון ולשימוש עד שנתיים.

"הנסיונות לפתח קרנית מלאכותית כתחליף טוב ויעיל לקרנית האנושית מתורם הם מהאתגרים הגדולים בתחום רפואת העיניים", אמרה ל"הארץ" פרופ' אירית בכר, מומחית למחלות קרנית מ"בילינסון" שהובילה את ההשתלה בישראל לפני שנה. לפי "הארץ", "בילינסון" הוא בית החולים היחיד בישראל שמבצע השתלת קרנית מלאכותית ורק במקרים מעטים. פרופ' בכר הסבירה: "הקרנית המלאכותית שבה אנחנו משתמשים עשויה מחומרים אקריליים והבעיה המרכזית בהשתלה היא בחיבור שבין הרקמה האנושית לקרנית המלאכותית. יש קושי לאטום היטב את החיבור שביניהן וקיים פוטנציאל גבוה להתפתחות זיהום ודחייה של השתל".

נושאים קשורים:  השתלת קרנית מלאכותית,  חדשות
תגובות