מחקרים

דרמטיטיס עקב טיפול קרינתי בחולות סרטן השד שחוסנו נגד קורונה

נמצא כי שיעור לא מבוטל של מטופלות שעברו טיפול קרינתי בתר-ניתוחי עבור סרטן שד סבלו מדרמטיטיס עקב הטיפול הקרינתי לאחר שקיבלו חיסון כנגד COVID-19 בתוך שנה מהטיפול

06.12.2022, 17:29
אטופיק דרמטיטיס (צילום: אילוסטרציה)
אטופיק דרמטיטיס (צילום: אילוסטרציה)

דרמטיטיס עקב טיפול קרינתי מהווה תופעת לוואי שמופיעה בעיקר בעקבות טיפול סיסטמי לאחר קורס של טיפול קרינתי. מעט מקרים מדווחים על דרמטיטיס מקושר לטיפול קרינתי שהופיע במטופלות עם סרטן שד שקיבלו טיפול קרינתי בתר-ניתוחי, לאחר קבלת חיסון כנגד COVID-19. במחקר זה החוקרים בחנו את ההיארעות והחומרה של דרמטיטיס עקב הקרנה שהופיע לאחר קבלת חיסון כנגד COVID-19 במטופלות עם סרטן שד שעברו טיפול קרינתי.

במחקר זה, שבוצע במרכז רפואי יחיד, נכללו מטופלות עם רקע של סרטן שד שקיבלו מנה אחת לפחות של חיסון כנגד COVID-19 במהלך השנה שלאחר סיום הטיפול הקרינתי הבתר-ניתוחי. תסמינים מקומיים שהופיעו בתוך שדה הקרינה שהופיעו לאחר קבלת החיסון דווחו על ידי המטופלות ודורגו על בסיס שאלון PRO-CTCAE. החוקרים העריכו את המידע התיאורי, החומרה וגורמי הסיכון להופעת דרמטיטיס עקב טיפול קרינתי.

במחקר נכללו 361 נבדקות שקיבלו 756 חיסונים כנגד COVID-19. תוצאות המחקר הדגימו כי 7.5% מהמטופלות דיווחו על תסמינים בשד, כאשר 5.5% הדגימו דרמטיטיס עקב טיפול קרינתי. ההיארעות של דרמטיטיס עקב טיפול קרינתי, לפי מנות חיסון, עמדה על 2.6% עם סיכון מוגבר יותר לאחר מנה ראשונה של החיסון בהשוואה למנה שניה או שלישית (4.4% לעומת 1%; p=0.003), במיוחד אם החיסון ניתן תוך חודש מסיום הטיפול הקרינתי (12.5% לעומת 2.2%; p=0.0004). תסמינים מקומיים לרוב חלפו מעצמם, ובמקרים בודדים נדרשו לטיפול עם תרופה נוגדת דלקת.

מסקנת החוקרים הייתה כי דרמטיטיס עקב טיפול קרינתי הינו סיבוך לא שכיח אך לא נדיר במטופלות עם סרטן שד שקיבלו חיסון כנגד COVID-19 תוך שנה מסיום הטיפול הקרינתי. עם זאת, ברוב המקרים התסמינים היו בחומרה קלה-בינונית והם חלפו ללא סיבוכים.

מקור:

Radiation recall dermatitis induced by COVID-19 vaccination in breast cancer patients treated with postoperative radiation therapy. The Breast October 2022

נושאים קשורים:  מחקרים,  טיפול קרינתי,  דרמטיטיס,  חיסון לקורונה,  סרטן שד
תגובות