מחקרים

מדוע במטופלות עם סרטן שד יש קושי בשימור פוריות?

נמצא כי העקה החמצונית בחסות גידול בשד מביאה לירידה בהבשלת זקיקים בריאים, ולכן טיפול עם ויטמין C עשוי לשפר את יעילות התהליך

ביצית, טיפולי פוריות. אילוסטרציה

סרטן שד הינו התוויה נפוצה לשימור פוריות בשיטת Ovarian Cryopreservation. עם זאת, טרם ידוע אם השתלה של תאי שחלה מביאה לדרישות התפקודיות והאם יש צורך בטיפולים נוספים.

מחקר זה הדגים הפרעה בהורמונים בסרום במטופלות עם סרטן שד ובשורות תאים של סרטן שד שהופקו מעכברים עם סרטן. כמו כן, הודגם לראשונה הפחתה בזקיקים ראשוניים ומתפתחים בתיווך הגידול, ואובדן של זקיקים עקב גדילה או אטרזיה. חתימת גנים של עכברים עם גידול מדגימה את הבקרה המופרעת של ייצור סטרואידים, אשר מקושרת לתפקוד לקוי של המיטוכונדריה בביציות ובתאי גרנולוזה דרך מסלול האיתות פוספטידילינוזיטול 3-קינאז (phosphatidylinositol 3-kinase - PIK3). יש לציין כי זוהו מיני חמצן ריאקטיבי בסרום וברקמות של השחלות בעכברות עם גידולים. יתרה מזאת, נטילת תוסף של ויטמין C עודדה רגיעה של זקיקים, תיקון אובדן זקיקים בחסות הגידול דרך השבתה של מסלול PIK3/AkT/mTOR.

מסקנת החוקרים הייתה כי ממצאים אלו מצביעים על הפוטנציאל שיש לנטילה של נוגדי-חמצון כחלק מטיפול פוריות לצורך הבשלה של מספר גדול יותר של זקיקים בריאים במסגרת שימור פוריות.

מקור:

Wu Y, Huang J, Chen H, Tao H, He Y, Yang G, Zha Q, Lash GE, Li P. Tumor-Derived Oxidative Stress Triggers Ovarian Follicle Loss in Breast Cancer. Am J Pathol. 2023 May;193(5):608-623. doi: 10.1016/j.ajpath.2023.01.015. Epub 2023 Feb 18. PMID: 36804378.

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן השד,  שימור פוריות,  זקיקים,  נוגדי חימצון
תגובות