מחקרים

האם מינון נמוך של אספירין מפחית סיכון לסרטן השד?

נמצא כי טיפול עם מינון נמוך של אספירין מסייע בהפחתת רמות של מתווכי דלקת מקומיים בשד ועל כן ייתכן וטיפול זה יסייע בהפחתת הסיכון להתפתחות סרטן שד בנשים עם רקמת שד צפופה

אספירין (אילוסטרציה)

צפיפות גבוהה של השד, על פי בדיקת ממוגרפיה, מהווה גורם סיכון עיקרי להתפתחות סרטן שד. מעריכים כי רקמת שד צפופה תורמת להיווצרות של כ-30% מגידולי השד. לטיפולים המתמקדים בהפחתת צפיפות רקמת השד יש פוטנציאל לשפר תחלואה ותמותה עקב סרטן שד. טיפולים נוגדי אסטרוגנים, שנמצאו קשורים לתופעות לוואי חמורות, נמצאות בשימוש למניעת התפתחות סרטן שד בנשים שבסיכון מוגבר לפתח סרטן שד.

עם זאת, בעת כתיבת מאמר זה טרם הוצע טיפול מוכוון עבור צפיפות שד גבוהה. דלקת מהווה סמן עיקרי של סרטן. למרות שטרם נמצאו המנגנונים הביולוגיים הקשורים לסיכון מוגבר להתפתחות סרטן שד ברקמת שד צפופה, צפיפות גבוהה של רקמת שד בבדיקת ממוגרפיה מקושרת לעליה בדלקתיות. במחקר זה החוקרים בחנו האם מתן טיפול עם מינון נמוך של חומצה אצטיל-סליצילית (Acetylsalicylic Acid- ASA) משפיע על רמת הדלקת המקומית בשד ו/או גורם לשינויים מבניים ודינמיים ברקמת שד צפופה.

במחקר נכללו 53 נשים לאחר גיל המעבר שבבדיקת ממוגרפיה שגרתית נצפתה רקמת שד צפופה. הנבדקות הוקצו אקראית לקבלת ASA במינון של 160 מ"ג/יום או ללא טיפול למשך שישה חודשים. הדמיית תהודה מגנטית (Magnetic Resonance Imaging - MRI) בוצעה לפני ולאחר ששה חודשי המחקר למדידה מתוחכמת ורציפה של צפיפות רקמת השד על פי חישוב של שיעור הרקמה התחוחה (Lean Tissue Fraction - LTF). בנוסף, בוצע כימות דינמי ופרפוזיה של הרקמה. כמו כן, בוצעה דיאליזה מזערית לפני הטיפול ולאחר שישה חודשים, לצורך דגימה של חלבונים in vivo מרקמת שד ורקמת שומן תת-עורי מאזור הבטן לצורך הערכת ההשפעה המערכתית. מערך של 92 חלבונים דלקתיים כומתו בדיאליזט בעזרת proximity extension assayי(PEA).

תוצאות המחקר הדגימו, כי לאחר תקנון עבור שיעור תוצאות חיוביות כוזבות, רמתם של 20 מתוך 92 חלבונים מעודדי דלקת פחתו ברקמת השד לאחר טיפול עם ASA, כאשר לא הודגמה השפעה מערכתית כלל. בקבוצת הנבדקות שלא קיבלה טיפול כלל, לא נצפה שינוי ברמות החלבונים. צפיפות השד, שנמדדה בעזרת LTF בהדמיית MRI, לא השתנתה באף קבוצה. טיפול עם ASA הביא לירידה משמעותית בקצב הזילוח. קצב הזילוח נמצא במתאם חיובי עם ריכוז מקומי של פקטור גדילה של אנדותל כלי דם (Vascular Endothelial Growth Factor - VEGF) בשד.

מסקנת החוקרים הייתה כי טיפול עם ASA עשוי לשנות את הסביבה המיקרוסקופית של רקמת השד ולהפוך אותה לסביבה נוגדת התפתחות גידולים סרטניים. יש צורך בהמשך ביצוע מחקרים הבוחנים את ההשפעה של טיפול עם מינון נמוך של ASA על התפתחות סרטן שד בנשים לאחר גיל המעבר עם רקמת שד צפופה.

מקור:

Lundberg, P., Abrahamsson, A., Kihlberg, J. et al. Low-dose acetylsalicylic acid reduces local inflammation and tissue perfusion in dense breast tissue in postmenopausal women. Breast Cancer Res 26, 22 (2024). https://doi.org/10.1186/s13058-024-01780-2

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן השד,  צפיפות השד,  אספירין,  חומצה אצטילסליצילית
תגובות