חדשות

הזדקנות מואצת קשורה לעלייה בסיכון לסרטן בגיל צעיר

מחקר ענק שניתח נתונים מהביובנק הבריטי מצא כי גילם הביולוגי של מי שנולדו לאחר 1965, המחושב לפי תשעה מדדים בדם, מבוגר יותר מהגיל הכרונולוגי | גיל ביולוגי מבוגר נמצא קשור לסיכון גבוה יותר לחלות בסרטן

המחקר ביקש לבדוק מדוע סוגים מסוימים של סרטן נמצאים בעלייה בקרב מבוגרים צעירים. אילוסטרציה

הזדקנות מואצת קשורה לסיכון לסרטן בגיל צעיר יותר, כך עולה ממחקר שהוצג בכנס השנתי של האגודה האמריקאית לחקר הסרטן בסן דייגו ביום א'. על המחקר דווח ב-CNN בשבת. על פי ממצאי המחקר, לילידי שנת 1965 או מאוחר יותר, יש סיכוי גבוה יותר ב-17% להזדקנות מואצת בהשוואה לילידי התקופה 1950 עד 1954.

אל נוכח העלייה בשיעור החולים הצעירים בסרטן, חוקרים מרכזים לאחרונה מאמצים בחיפוש אחרי סיבות מדוע סוגים מסוימים של סרטן נמצאים בעלייה בקרב מבוגרים צעירים. כידוע, הזדקנות היא הסיכון העיקרי לסוגים רבים של סרטן ומומחים מכירים בכך שהגיל הביולוגי קשור גם להתבלות הגוף, הנגרמת בשל אורח חיים, מתח וגנטיקה.

במחקר נבחנו רשומות הרפואיות של 148,724 אנשים בגילים 37 עד 54 ממסד הנתונים של הביובנק הבריטי. החוקרים מאוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס התבססו על תשעה סמנים בדם שמעידים על הזדקנות ובהם: אלבומין, שיורד עם הגיל; קריאטינין, שרמות נמוכות יותר שלו מעידות על חיים ארוכים יותר; גלוקוז, שרמתו נשארת גבוהה למשך זמן רב יותר אחרי ארוחה עם הגיל; c-reactive protein (CRP), שרמות גבוהות שלו בדם מתאימות להזדקנות מהירה יותר; אחוז לימפוציטים, שנוטה לרדת עם הגיל; נפח תאים ממוצע, המהווה מדד לגודל הממוצע של תאי דם אדומים, שעולה עם הגיל; רוחב חלוקת התאים האדומים, הנוטה לגדול עם הגיל; פוספטאז אלקליין, שנוטה לעלות עם הגיל; ספירת תאי דם לבנים, שמספר התאים הלבנים בקצה הגבוה של הטווח הנורמלי בדם עשוי להעיד גם הוא על הזדקנות מואצת.

תשעת הערכים הללו חוברו לאחר מכן לאלגוריתם בשם PhenoAge ששימש לחישוב הגיל הביולוגי של כל אחד מהנחקרים. החוקרים קבעו מהי הזדקנות מואצת על ידי השוואת הגילאים הביולוגיים של אנשים עם הגילאים הכרונולוגיים שלהם. לאחר מכן הם בדקו את רישום הסרטן והגדירו סרטן מוקדם כמי שהסרטן הופיע אצלו לפני גיל 55. אובחנו כמעט 3,200 חולי סרטן במחקר.

החוקרים מצאו שאצל אנשים שנולדו בשנת 1965 או מאוחר יותר היה סיכוי גבוה יותר ב-17% להיות במצב של הזדקנות מואצת בהשוואה למי שנולדו מ-1950 עד 1954.

כאמור, החוקרים מצאו שהזדקנות מואצת קשורה לסיכון מוגבר לסרטן וכי הקשרים החזקים ביותר נראו עם סרטן ריאות, קיבה ומעי וסרטן הרחם. החוקרים מדווחים על סיכון כפול לחלות בסרטן ריאות מוקדם אצל מי שקיבלו את הציון הגבוה ביותר בהזדקנות מהירה בהשוואה למי שהציון שלהם היה הנמוך ביותר. הסיכון לגידול במערכת העיכול עמד על 60% יותר ממי שקצב ההזדקנות שלו היה נמוך, וסיכון לסרטן הרחם עמד על 80% אצל מי שקצב ההזדקנות שלה היה גבוה בהשוואה למי שקצב ההזדקנות אצלה היה נמוך.

המחקר לא עסק בסיבות לקשרים הללו אולם, סטודנטית לתואר שני בשם רויוי טיאן (Ruiyi Tian) שהובילה את המחקר הציעה תיאוריות לסיבתיות כזו. לדבריה, ייתכן שהריאות פגיעות יותר להזדקנות מסוגים אחרים של רקמות כיוון שלריאה יש יכולת מוגבלת להתחדש. לגבי סרטן הקיבה והמעיים, אמרה כי הם סוגי סרטן אלה קשורים לדלקת, שמתגברת עם ההזדקנות.

יש לציין את מגבלות המחקר, לפיהן המשתתפים לא היו במעקב לאורך זמן ותוצאות בדיקות הדם היו מבדיקה בודדת, כך שנתנו רק תמונת מצב של סיכון שעשוי להשתנות.

נושאים קשורים:  סרטן בגיל צעיר,  מחקרים,  גיל ביולוגי,  חדשות,  חקר הסרטן
תגובות